Het begin - Reisverslag uit Delft, Nederland van Geert Jan, Henk, Herman, Jan, Roelof, Joost - WaarBenJij.nu Het begin - Reisverslag uit Delft, Nederland van Geert Jan, Henk, Herman, Jan, Roelof, Joost - WaarBenJij.nu

Het begin

Door: Geert Jan

Blijf op de hoogte en volg Geert Jan, Henk, Herman, Jan, Roelof, Joost

24 September 2012 | Nederland, Delft

Het begin.

Op 3 november 2011 (precies 11 maand voor dat we nu vertrekken) hadden de fietsers van de Mekka-Rome tocht een reünie waarbij, dank zij de goede contacten van een van ons met Koga (was Koga Miyata) in Heerenveen, een bezoek aan dit bedrijf een belangrijk onderdeel van deze dag werd. ´s Avonds een diner waarbij bij een aantal van ons spontaan het idee op kwam om weer samen te gaan fietsen. Dit was na een aantal wijntjes en er was daarom twijfel of dit plan een langer leven dan die ene avond zou zijn beschoren. Maar het plan, in al zijn vaagheden, bleef rondzingen. Het werd ietsje concreter toen ik (schrijver van dit begin) de maand februari 2012 in Vietnam doorbracht (adviseur voor een op te richten universiteit) en de focus op een mogelijke fietstocht in, of in de buurt van, Vietnam kwam te liggen. Aan enkele locale reisbureaus in Hanoi gevraagd of zij een mooie fietstocht voor ons in elkaar konden zetten maar dit leidde niet tot iets wat ons voor ogen stond. Verder wat rondgezocht en we zijn uiteindelijk met AWOL (Asian Way of Life) in Amersfoort in zee gegaan. Jan Keesen, Herman van Kesteren en ik hebben deze kleine reisorganisatie bezocht op 30 maart 2012 en toen kwam alles in een stroomversnelling. AWOL heeft een aantal routebeschrijvingen (en extra informatie over bijvoorbeeld hotels langs de route) en daaruit hebben we uiteindelijk Kunming-Hanoi gekozen.
Dit is een heel andere tocht dan die van Mekka naar Rome. Deze keer geen volgauto(s), dus nu alle bagage op eigen fiets meenemen. En daarom geen racefiets, maar een randonneur. Geen ontvangsten door lokale Rotaryclubs, geen reserveringen bij hotels. Deze tocht zal avontuurlijker en flexibeler worden. De afstand is ongeveer 1400 km; daar zien we niet zo tegen op. Wel roept het totaal te overbruggen hoogteverschil de nodige spanning op: zo´n 35 km. Kunnen we dat op onze leeftijd (leeftijden van 59 t/m 68) nog? De ervaring en het zelfvertrouwen (terecht of onterecht zullen we achteraf zien) maken dat we de uitdaging aan gaan.
De zes fietsers zijn: Jan Keesen, Herman van Kesteren, Henk Holstein, Roelof te Doesschate, Joost Meuwese en schrijver dezes, Geert Jan Olsder. Wij representeren allerlei beroepen en zo is er een brede expertise aanwezig voor onverwachte gebeurtenissen onderweg (piloot, accountant, ruimtelijke ordening, psychiater, huisarts, wiskundige). Omdat we verspreid over het land wonen zijn we twee keer samen gekomen om te overleggen over wie wat meeneemt (ook laptops, GPS) en hebben daarbij tevens gefietst: 28 mei (tweede pinksterdag) bij Harderwijk en 16 september in Heilig Land Stichting (bij Groesbeek). Inentingen en visa geregeld. Ik raakte wat geïntimideerd door de verhalen over de trainingen die de ronde deden via e-mail: Jan Keesen twee keer met volle bepakking een tocht naar, of door, Duitsland, Roelof te Doesschate die de hele zomer elke dag 500 meter hoogteverschil maakte op de Veluwe.
Herman van Kesteren die zelfs een hoogtestage in Zwitserland heeft gedaan.
Toen heb ik maar geprobeerd wat terug te intimideren (in de buurt van Delft, waar ik woon, zijn weinig hoogteverschillen en daarom moet ik het van de afstanden hebben; een paar keer een kleine 200 km op een dag gefietst , bijvoorbeeld naar Heiloo op en neer waar Jan Keesen mij een uitsmijter had beloofd). Roelof zette een voorbeeld door te mailen dat zijn bepakking nauwelijks 10 kg weegt; dat is een mooi streefcijfer voor de anderen.
En zo gaan we dan 3 oktober vertrekken en hopen 30 oktober weer terug te komen.

• 24 September 2012 - 14:32

Herman Brandwagt:

Dag dappere mannen,

Ik wens jullie ontzettend veel succes met weer een bijzondere tocht. Hoewel de omstandigheden geheel anders zijn denk ik dat het weer een uitdaging wordt om gezond te blijven, veel te genieten van het fietsen en met fantastische indrukken de tocht af te ronden. Ik zie uit naar jullie reisverslagen en wens jullie ongelofelijk veel succes.

Met een groet van,
    Herman en Betsie

• 24 September 2012 - 15:21

Francis:

Ha die Herman en de andere vijf (Rome-Mekka)-Mekka-Rome fietsers!

ik had al wat langer geleden via mede-Rotarians Roelof en Joost enige lucht gekregen van jullie nieuwe onderneming en stilletjes gedacht : ik zou best wel weer een uitdaging mee aan willen gaan, na m'n 'gemiste retourtje' Mekka-Rome, hoewel Zuid-China niet mijn 1e t/m xe keus zou zijn geweest, gezien de reiscondities, in ruime zin genomen.
    Maar.. inmidddels is het 'spijtvol nakijken' verkeerd in andere, nog belangrijker projecten in diezelfde periode en wel in het kader van ons 40-jarig huwelijk. Op 3 oktober zitten we ergens boven het Gardameer en op 28 oktober a.s vieren we en famille ons feest. Nog leuker en belangrijker nog dus dan lang en hard fietsen met plezierige mensen, maar ik hoop dat er herkansingen komen : ik blijf in training!

Heel veel fiets- en reisplezier met de hele groep en kom goed thuis!!
    Iik blijf jullie digitaal volgen!

Francis

• 26 September 2012 - 16:54

Henkb Hilverink:

Een gemeleerd gezelschap waarvan ik alleen Henk Holtslag ken en dat is een geruststelling want als je die bij je hebt raak je nooit de weg kwijt! Niet voor niets de GPS man van de NTFU. Ik wens jullie prettige en pechloze fietsdagen toe en gezond terugkomen!
    fietsgroeten
    Henk Hilverink

• 26 September 2012 - 18:40

Henk Hilverink:

Ennne Henk Holtslag, ja mijn tikken is bijna sneller als internet hier. Henk HOLSTEIN de GPS man bij uitstek!!!!

• 28 September 2012 - 14:15

Mariet Veening:

Hallo stoere mannen,

Als schoonzusje van Henk H. en fietsmaatje van Corrie Smit (schoonzusje van Jan K.) zou ik zo met jullie mee willen, maar helaas heb ik nogal een trainingsachterstand, dus dat gaat niet door.
    Wel wens ik jullie veel succes, maar vooral veel fietsplezier. Enne............niet het doel is belangrijk en ook niet het aantal kilometers, maar het onderweg zijn. Dus..................kijk goed om je heen en geniet!

Hartelijke groet,
    Mariet

• 28 September 2012 - 19:54

Catrien:

Ben wel een heel klein beetje jaloers deze keer niet met jullie op stap te zijn. Wees een beetje voorzichtig met elkaar, jullie kennen elkaars (eigen) aardigheden, maar in zo'n kleine groep ben je echt op elkaar aangewezen, zeker zonder (mijn) volgwagen! Ik wens jullie heel veel plezier en een fantastische tocht. Ik zal jullie volgen.
    Catrien

• 01 Oktober 2012 - 16:55

Jacques En Leny Smit - Van Schip:

Dag Herman en andere fietsers van deze bijzondere tour.

Met belangstelling, en respect voor deze zware tocht, kijken we uit naar jullie reisverslagen.
    Wij wensen jullie een probleemloze fijne maand toe.

Jacques en Leny

• 03 Oktober 2012 - 16:28

Gerard Mensink:

Alhoewel ik op dit moment met wondroos zit en dus niet fietsen kan , heb ik wel tijd om met de wereldatlas in de hand alles onder handbereik te hebben vwb jullie mooie fietstocht door vietnam.

Stoere mannen, Heel veel fietsplezier, weer een mooie tocht om bij te schrijven, de leeftid zal geen rol spelen , als de conditie er maar is.

Kunnen we ook een reisverslag te gemoed zien.

Alle goeds toegewenst met deze fantastische fietstocht.

Fietsgroet, Gerard

• 03 Oktober 2012 - 16:41

Jack Raat:

Ik wens jullie heel veel mooie km. enne.... stoppen mag zo nu en dan onderweg.

• 08 Oktober 2012 - 11:05

Piet Keesen De Vader Van Jan:

leuk om zo hopelijk alle dagen jullie fietstoch te volgen.Wij hebben de eerte verhalen met belangstelling geleze. Wij wensen jullie een mooie veilige tocht toe.

Geert Jan, Henk, Herman, Jan, Roelof, Joost

In 2009 en 2011 werden twee bijzondere fietstochten georganiseerd onder het motto bridging communities, bridging continents. De eerste tocht ging van Rome naar Mecca en de tweede van Amman-Aqcaba naar Rome. Voor meer info zie de websites: http://www.cycletourromemecca.nl en http://www.cycletourmeccarome.nl De huidige tocht, ook wel de kleurrijke route geheten, zal 6 van de deelnemers van de vorige tocht(en) van Kunming, China, naar Hanoi (Vietnam) voeren. Het zijn Geert Jan Olsder uit Delft Henk Holstein uit Ter Apel Herman van Kesteren uit Exloo Jan Keesen uit Heiloo Roelof ten Doesschate uit Groesbeek Joost Meuwese uit Heilig Land Stichting. Op 3 oktober vertrekken we uit Amsterdam. Op 30 oktober zullen we daar weer terugkeren met naar wij hopen een inspannende, intensieve, indruksvolle, fietsreis.

Actief sinds 22 Sept. 2012