Jianshui - Gejiu - Reisverslag uit Xicheng, China van Geert Jan, Henk, Herman, Jan, Roelof, Joost - WaarBenJij.nu Jianshui - Gejiu - Reisverslag uit Xicheng, China van Geert Jan, Henk, Herman, Jan, Roelof, Joost - WaarBenJij.nu

Jianshui - Gejiu

Door: Herman

Blijf op de hoogte en volg Geert Jan, Henk, Herman, Jan, Roelof, Joost

10 Oktober 2012 | China, Xicheng

Vandaag gaan we verder zuidwaarts met een route die twee klimmen kent. We moeten ca. 75 km maar wel met veel hoogtemeters, ongeveer 1200. Het is lekker warm als we weggaan en we worden allerhartelijkst uitgezwaaid door de familie die het hotel runt.
Dat runnen gaat kennelijk goed, want hoewel we dus nog geen 20 Euro per kamer per nacht betaalden, kunnen ze zich de luxe van een Ipad2 en Iphones 4S veroorloven. Een klein onderzoek naar de prijzen van de Iphones samen met de zoon, leert dat de 4S ongeveer 100 euro goedkoper is in China dan in NL maar dat de nieuwe Iphone 5 daarentegen ongeveer 100 euro duurder is (simlockfree). Gegeven het prijspeil hier in China dus alleen weggelegd voor de bovenlaag, die echter heb ik het gevoel steeds verder en snel uitbreid.
Er is al over geschreven, het verschil tussen platteland en steden is groot. Neem vanavond in Gejiu: de grotere winkelstraten zijn nauwelijks te onderscheiden van die van onze grote steden. Wat mij natuurlijk vooral opviel als zoon van een schoenwinkelier was het enorm aantal schoenenwinkels. Ik hoop dat de twee foto's die ik plaats een beetje beeld geven. Verder valt op dat er een enorm boost is waar te nemen bij de jeugd. Gekleurde haren, jongens zeer grote lokken of rechtop (met veel gel denk ik) en meisjes ook al veel bruin gekleurd die ook in veel gevallen hun lange haren hebben laten knippen en westerse modellen hebben. Natuurlijk zie je ook nog veel met lang haar, in paardenstaart of moderne knot: dus ook hier net Nederland! Ook opvallend de vele naaldhakken en de minirokken en jeanskleding. Ook ouderen van tussen de dertig zal ik maar zeggen en vijftig zie je hier en daar de trend volgen maar daar is het meer traditionele chinees toch meer vertegenwoordigt en boven de vijftig is het min of meer het beeld wat we ervan verwachten. Het straatbeeld geeft in ieder geval niet aan dat je hier nog invloed ziet van het Mao-isme. De consumptie wordt aangewakkerd.
Doe je natuurlijk een paar stappen in de zijstraten dan kom je algauw weer in de andere wereld van China met eethuisjes waar we echt liever niet iets nemen, met markten, zie Joost zijn verslag van gister van Jianshui, en natuurlijk met verder kleine winkeltjes en ook veel viezigheid op straat.

Naast de indrukken van de steden, blijven de landschappen waar we doorheen fietsen ons echt bekoren. Vandaag een behoorlijke proeve van doorzettingsvermogen, veel opgebroken wegen, veel zand, kiezels etc. Achter een vrachtwagen rijdend (zie foto) met grote stenen er op geladen, merkt een van ons op: maar hopen dat ze er niet afvallen, anders ben je de l.l.

Vanmiddag voor het eerst vis gegeten. In Long Yuan in een restaurant waar de tafels aan de rand van een soort grote waterbak stonden. Buiten stond een barbecue te gloeien. De mevrouw pakte een visnetschepje haalde een groot net op uit de bak en schepte een karper in het netje/schepje. Vervolgens naar een houten blok, ingewanden eruit en in moten gehakt en op de barbecue. Omdat het goed heet was en overigens prima gaar hebben we er heerlijk van gegeten.

Op verzoek doe ik als cameraman ook maar een foto van mezelf bij dit verslag. Henk was zo aardig die van mij te maken. Uiteraard dankzij mijn kunst en vliegwerk op de fiets en de GoPro van mijn zoon en de verworvenheden van internet kunnen jullie dit lezen en meegenieten.
Als we internet hebben is het nog niet voor ons mogelijk de dingen zelf te plaatsen. Het verslag en de foto's worden naar mijn zoon Michiel gemaild die het op de website zet. De filmpjes bewerk ik eerst en probeer ook veel in te korten om het nog leuk te houden, en zend ik met berichten (een app van Apple) ook naar mijn zoon. Voor de mail zijn de filmpjes al te groot en ik kan zelf niet uploaden naar Youtube omdat Youtube hier in China geblokkeerd is. Ook Facebook kan ik niet op evenmin als op bepaalde websites zoals dus helaas onze website. Ik krijg wel van alle reacties een mail, dus we zien wel wie gereageerd heeft. Nieuws uit Nederland kunnen we deels ontvangen, maar raar of waar, het interesseert ons niet of met mate.

Vandaag weer geen wifi, dus wanneer dit verslag geplaatst kan worden is maar de vraag.

En als laatste, het is hier net 22.00 uur geweest en ik denk dat iedereen al slaapt. Toch een zware dag geweest!

Filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=sDSJkA9_qyY

• 12 Oktober 2012 - 18:20

Arnold Ozinga:

Het wordt ons duidelijk, dat jullie heel veel moeite moeten doen ( c.q. jij Herman) om jullie verslagen , fotos en filmpjes op internet te krijgen.
    Dit wetende zullen we jullie verslaggeving nog intensiever volgen natuurlijk.
    Mooie foto van jou, Herman. Ik bedoel natuurlijk niet die foto waarop er uit ziet alsof je van Mars komt.
    En dan die schoenenwinkel : zo mooi hebben we ze in Leeuwarden nauwelijks.
    Het filmpje van de afdaling over die weg in aanleg is spectaculair, we hielden ons hart vast of dat wel goed zou komen. Maar kennelijk is het geluk met jullie, net als bij die achtervolging van die vrachtauto volgeladen met stenen.
    Groeten voor jullie allen, Hals und Beinbruch, Arnold ( + Margo)

• 12 Oktober 2012 - 21:49

Mauke Van Der Haer:

Complimenten voor de fotograaf (graven). Wat jullie beschrijven en laten zien vinden we erg interessant. We leven mee en vinden het heel bijzonder hoe jullie genieten van China. Benieuwd naar Vietnam. Veel succes de komende dagen.
    Mauke en Ticia

• 12 Oktober 2012 - 21:49

Mauke Van Der Haer:

Mauke en Ticia

• 13 Oktober 2012 - 11:52

Ans:

Weer leuke reisverslagen met foto's. Compliment ook voor Michiel, die alle input zo snel verwerkt.
    Goede reis verder.

• 15 Oktober 2012 - 21:22

Bob En Tria:

Hallo Herman en reisgenoten,
    Indrukwekkend, prachtig, spannend en soms huiveringwekkend. Dat zijn onze eerste reacties bij het zien van de filmpjes en het lezen van de verslagen. Jullie maken opnieuw een reis van je leven. Wat een voorrecht om dit te kunnen beleven en ook wat een moed en doorzettingsvermogen om de plannen uit te voeren. Wij hebben alle bewondering en we wensen jullie nog veel prachtige ervaringen, mooie routes en interessante ontmoetingen. Wees potdomme wel voorzichtig op die afdalingen. Heel hartelijke groet van Tria en Bob die een fijne week in Zwitserland hadden.

Tags: Herman, China

Geert Jan, Henk, Herman, Jan, Roelof, Joost

In 2009 en 2011 werden twee bijzondere fietstochten georganiseerd onder het motto bridging communities, bridging continents. De eerste tocht ging van Rome naar Mecca en de tweede van Amman-Aqcaba naar Rome. Voor meer info zie de websites: http://www.cycletourromemecca.nl en http://www.cycletourmeccarome.nl De huidige tocht, ook wel de kleurrijke route geheten, zal 6 van de deelnemers van de vorige tocht(en) van Kunming, China, naar Hanoi (Vietnam) voeren. Het zijn Geert Jan Olsder uit Delft Henk Holstein uit Ter Apel Herman van Kesteren uit Exloo Jan Keesen uit Heiloo Roelof ten Doesschate uit Groesbeek Joost Meuwese uit Heilig Land Stichting. Op 3 oktober vertrekken we uit Amsterdam. Op 30 oktober zullen we daar weer terugkeren met naar wij hopen een inspannende, intensieve, indruksvolle, fietsreis.

Actief sinds 22 Sept. 2012