Klim naar Sapa, Vietnam - Reisverslag uit Lào Cai, Vietnam van Geert Jan, Henk, Herman, Jan, Roelof, Joost - WaarBenJij.nu Klim naar Sapa, Vietnam - Reisverslag uit Lào Cai, Vietnam van Geert Jan, Henk, Herman, Jan, Roelof, Joost - WaarBenJij.nu

Klim naar Sapa, Vietnam

Door: Henk

Blijf op de hoogte en volg Geert Jan, Henk, Herman, Jan, Roelof, Joost

13 Oktober 2012 | Vietnam, Lào Cai

LAO CAI - SAPA 36 km.

Vandaag is het verslag kort maar de etappe hevig.

Indien een hotel geen ontbijt serveert, biedt het straatleven steeds weer een prachtig lokaal alternatief. Een keurig broodjeshuis en wederom een cake-bakker, leggen de basis voor de eerste serieuze klim van onze trektocht. Vandaag fietsen we van de grensplaats LAO CAI naar SAPA. In China moesten we wennen aan de enorme vloot van elektrische, nagenoeg geruisloze scooters. In Vietnam zien we geen elektrische scooters en moeten we weer wennen aan het lawaai en de stank van dit populaire vervoermiddel. SAPA is een recreatieve plaats voor HANOI. HANOI ligt veel lager en is vooral in de zomer zeer warm. De afstand naar het hoger gelegen SAPA is ongeveer 300 km. Vandaar dat veel mensen uit HANOI hier graag een koel verblijf boeken. Ook is de naaldkunst van de lokale bevolking een bekend verkoop artikel van deze regio.
Vandaag dus een klim van ca 36 km met veel steile stukken van ca 8-10% en met een klimopgave van ca 1500 meter. De reisgids van AWOL adviseert voor deze etappe ca 7uur te plannen. Maar na ca 4uur zijn we allemaal boven (inclusief ca 10 kg bepakking).
Sommigen hebben zich onderweg deelgenoot weten te maken van een Vietnamese bruiloft. Met hun onopvallende fietskleding en een neutrale geur vielen ze in het geheel niet op en hebben op discrete wijze een bijzonder stukje lokale traditie mee kunnen maken.
Het weer is vandaag vaak mistig en niet erg fotogeniek. Wel valt ons op dat lokaal een klederdracht gebruikelijk is. Ook eenvoudige mensen die hun inkomen niet lijken te baseren op het toerisme, zijn gekleed in deze mooie eenvoudige klederdracht
In ons peloton heerste de vaste overtuiging dat fietsen zonder spatborden sneller zouden klimmen dan fietsen met spatborden. Fiets/ renner combinatie met spatbord, slot en standaard zouden helemaal niet mee kunnen komen. Vandaag is deze aanname ontzenuwd. Spatborden, fietssloten en standaards blijken geen indictie voor het klimvermogen van een fiets/fietser combinatie.
Gisteren is een lokaal gebrouwen drankje met 50% alcohol toegevoegd aan de maaltijd. Het blijkt dat deze vloeibare energie bijzonder snel een bijdrage levert aan de klimprestaties voor/van de volgende dag. Een onzer ons offerde zich gretig op om dit proefondervindelijk te ervaren. Deze voor uw anonieme proefpersoon heeft excellent gefietst en is nu na een verdiend middagslaapje weer senang.
Na aankomst zijn we blij verrast met biefstuk, patat, mes en een vork. We maakten ons al zorgen hoe je biefstuk met stokjes beschaafd zou moeten nuttigen.
SAPA komt op ons over als een soort Valkenburg in Vietnam. Zelfs een Couberg van 20 km met een hoogte verschil van 1300 meter ontbreekt niet. Veel hotels en restaurants domineren het straatbeeld. Veel mensen bieden hun diensten op een opdringende wijze aan. Wij fietsers van de ruimte en het ongerepte, voelen ons hier niet prettig bij. We waren van plan in SAPA een dag te blijven maar hebben unaniem in enkele seconden besloten dit oord snel te verlaten en morgen weer het landschap en de ruimte te kiezen.

Geen video vandaag: Herman had het al zwaar genoeg zonder zijn GoPro op zijn helm.

• 14 Oktober 2012 - 16:56

Roland:

Aha, dus ook hier een doping-schandaal a la LA?
    'lokaal drankje' , jaja

• 15 Oktober 2012 - 10:26

Arnold Ozinga:

Wie was er eigenlijk het eerste boven ? Dat moet Herman wel geweest zijn; hij heeft immers in Zwitserland al heel veel hoogtekilometers kunnen maken. Was hij soms ook degene die de alcoholproef heeft doorstaan ?
    Ik houd het kort want ik wil nu ook graag jullie volgende verslag lezen, dat al is binnengekomen.
    Groeten A&M

• 16 Oktober 2012 - 13:56

Herman:

Hopi Arnold en Margot,

Nee de beer uit Ter Apel. Henk, die zijn ligfiets weer heeft ingeruild voor een gewone traveller, was het eerste . Ik als bescheiden tweede en de alocholproever als derde.
    De volgende verslagen worden nog mooier!

• 16 Oktober 2012 - 13:56

Herman:

Hopi Arnold en Margot,

De volgende verslagen worden nog mooier!

Tags: Henk, Vietnam

Geert Jan, Henk, Herman, Jan, Roelof, Joost

In 2009 en 2011 werden twee bijzondere fietstochten georganiseerd onder het motto bridging communities, bridging continents. De eerste tocht ging van Rome naar Mecca en de tweede van Amman-Aqcaba naar Rome. Voor meer info zie de websites: http://www.cycletourromemecca.nl en http://www.cycletourmeccarome.nl De huidige tocht, ook wel de kleurrijke route geheten, zal 6 van de deelnemers van de vorige tocht(en) van Kunming, China, naar Hanoi (Vietnam) voeren. Het zijn Geert Jan Olsder uit Delft Henk Holstein uit Ter Apel Herman van Kesteren uit Exloo Jan Keesen uit Heiloo Roelof ten Doesschate uit Groesbeek Joost Meuwese uit Heilig Land Stichting. Op 3 oktober vertrekken we uit Amsterdam. Op 30 oktober zullen we daar weer terugkeren met naar wij hopen een inspannende, intensieve, indruksvolle, fietsreis.

Actief sinds 22 Sept. 2012