MOC CHAU-MAI CHAU - Reisverslag uit Mộc Châu, Vietnam van Geert Jan, Henk, Herman, Jan, Roelof, Joost - WaarBenJij.nu MOC CHAU-MAI CHAU - Reisverslag uit Mộc Châu, Vietnam van Geert Jan, Henk, Herman, Jan, Roelof, Joost - WaarBenJij.nu

MOC CHAU-MAI CHAU

Door: Joost

Blijf op de hoogte en volg Geert Jan, Henk, Herman, Jan, Roelof, Joost

21 Oktober 2012 | Vietnam, Mộc Châu

VERSLAG 21 OKT

Van de bergen naar de rijstvelden

Vanuit Moc Chau direct klimmen over een drukke weg, maar goed weer. Het is zondag. Aan de activiteiten in de dorpen en langs de weg merk je dat niet. Alles is open en er wordt gewoon door gebouwd aan huizen en aan motoren gesleuteld. Wel zijn de scholen gesloten, dus geen zwaaiende "hello" kinderen! De omgeving is niet meer zo betoverend, want er is meer bebouwing en mooie bergen went ook een beetje. Gelukkig komt er na iedere klim ook een afdaling, en die waren verrukkelijk! De lunch in een wat groter restaurant en ook daar meer "zondagse" gasten.
De etappe is 65 kilometer. Na de middag komen we aan in Mai Chau. We gaan naar de home-stay van Mr. Binh. Dat is een verzameling huisjes op palen met eenvoudige accommodatie. Het kijkt uit over de rijstvelden. Het is een verademing na alle drukke en gebrekkige hotels. Hier heeft het het eenvoudige juist zijn charme. Alleen in dit deel van de dorpje staan tientallen home-stays! Toch een beetje toeristen-industrie, maar dat hoort nu eenmaal bij toeristen en ook al fietsen wij, we zijn ook gewoon toerist.
's Middags met de fiets door de rijstvelden. Met man en macht, of liever met man en vrouw werd de oogst binnengehaald. Iedereen lijkt opgetrommeld om mee te doen. Op karren en op de rug worden de rijst-aren naar een verzamelplekje langs een weggetje gebracht. Daar staat een kleine mobiele dorsmachine. Het stro is blijkbaar onbruikbaar en wordt verbrand en de rijst wordt verzameld in grote balen. Het is echt een heel levendig gezicht. Fietsend groetend en fotograferend gaan we er langs. De mensen vinden alles prima. Heel bijzonder om nu eens door de rijstvelden te fietsen, die al zo veel op afstand gezien hadden.
Terug in onze home-stay. Het is echt tropisch hier: warm, benauwd, de krekels en uitzicht op rijst. Het is echter niet stil, de dorsmachines blijven op volle toeren draaien tot het echt donker is. Daarna nog een prachtig vuur van het verbrande stro tegen een inktzwarte hemel!
We genieten van deze bijzonder locatie!

Vandaag helaas door wazige lens geen goede filmpjes. Toch maar wat in elkaar gefabriekt:

• 21 Oktober 2012 - 20:26

Arnold Ozinga:

Het is hier in NL, terwijl ik zoals gebruikelijk weer even reageer op jullie laatste verslag, nog steeds zondag.
    Toch een mooi filmpje bij het verslag, ondanks de inderdaad wat wazige lens.Had dat laatste iets met warmte in combinatie met vocht te maken ?
    En dan Herman: wat voor helm heb je eigenlijk op in het filmpje; lijkt mij van Vietnamese origine, ook een fietshelm soms ?
    Veel plezier nog toegewenst op de laatste etappes naar Hanoi.
    Arnold & Margo

• 21 Oktober 2012 - 20:42

Geerhard Schaap:

Beste mannen,

Mooie tocht, prachtige video's en foto,s. Ride to Live, Live to Ride. Ik richt me even tot Roelof. Afgelopen woensdag is mijn oud-collega in de RvB en jij kent hem ook, Pim Hoevenaar, overleden in de hoofdstadvan Noord Korea. en droevig bericht. Voor zijn gezin en familie een groot verlies en nog een heel gedoe om het stoffelijk oveschot naar NL te krijgen. Ik heb dit jaar veel sterfgevallen van nabij meegemaakt...vandaar mijn slogan..Live to Ride, Ride to Live.
    Ik wens jou en je makkers nog evenzovele mooie en boeiede dagen. All the best.

• 22 Oktober 2012 - 10:06

Ivo:

Elke dag weer leuk om de belevenissen te lezen. Joost, voeten nu vast of los? Hoe zijn de ribben nu. Fiets ze

Tags: Joost

Geert Jan, Henk, Herman, Jan, Roelof, Joost

In 2009 en 2011 werden twee bijzondere fietstochten georganiseerd onder het motto bridging communities, bridging continents. De eerste tocht ging van Rome naar Mecca en de tweede van Amman-Aqcaba naar Rome. Voor meer info zie de websites: http://www.cycletourromemecca.nl en http://www.cycletourmeccarome.nl De huidige tocht, ook wel de kleurrijke route geheten, zal 6 van de deelnemers van de vorige tocht(en) van Kunming, China, naar Hanoi (Vietnam) voeren. Het zijn Geert Jan Olsder uit Delft Henk Holstein uit Ter Apel Herman van Kesteren uit Exloo Jan Keesen uit Heiloo Roelof ten Doesschate uit Groesbeek Joost Meuwese uit Heilig Land Stichting. Op 3 oktober vertrekken we uit Amsterdam. Op 30 oktober zullen we daar weer terugkeren met naar wij hopen een inspannende, intensieve, indruksvolle, fietsreis.

Actief sinds 22 Sept. 2012