KUNMING IN 48 HOURS - Reisverslag uit Kunming, China van Geert Jan, Henk, Herman, Jan, Roelof, Joost - WaarBenJij.nu KUNMING IN 48 HOURS - Reisverslag uit Kunming, China van Geert Jan, Henk, Herman, Jan, Roelof, Joost - WaarBenJij.nu

KUNMING IN 48 HOURS

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Geert Jan, Henk, Herman, Jan, Roelof, Joost

04 Oktober 2012 | China, Kunming

Na de stipte en naar omstandigheden comfortabele vlucht kwamen we met een wattig gevoel tegen 14:00 bij het verplaatste Camellia hotel aan.
Samen met twee andere klanten van AWOL, die de tijgerkloof route richting Tibet gaan doen. Eerst een kamer inspectie en een douche.
Nabij het hotel lokaal gegeten, waarbij enkelen een duwtje in de rug nodig hadden om de kwaliteit van zo'n eetgelegenheid te waarderen.
Dus noedelsoep met groenten en ingewanden vlees voor de meesten. Degene die goed plaatjes konden inschatten aten heerlijk van de gewokte groente en vlees schotel.
Met goede moed konden we hierna de fietsen uitpakken en klaar maken voor de trip. Henk had vanwege de transport schade meer tijd nodig, maar ook zijn fiets is er klaar voor.
Er restte nog enkele uren daglicht, dus toch maar gauw de stad in per fiets. Uiteraard is het druk en hanteert men andere verkeersregels, maar vanwege de aanwezigheid van vele gescheiden fiets paden en stroken is het goed te doen. Via een brede boulevard naar het Green Lake park. Een vrij groot meer dat door verscheidene wandel wegen wordt doorkruist. Nabij het meer op een terras van het eerste Chinese bier genoten. Je mag in de koelkast zelf zoeken naar een bier naar jouw smaak.
Via een korte omweg terug naar het hotel voor een rustmoment.
s'Avonds per taxi terug naar de boulevard om het Green Lake park. Erg goedkoop (minder dan een Euro) en snel, zolang je maar de bestemming in Chinese tekst bij je hebt.
Erg veel mensen op straat en de stemming was zeer relaxed. Deze week is het een vakantie periode in China. Op aanraden van Jan neergestreken in een redelijk gezellig uitziend restaurant.
Thee en bier waren snel besteld. De keuze voor de diverse schotels nam meer tijd. Gezeten aan een ronde tafel met een grote glazen draaischijf erop. Erg handig voor een groep eters.
De volgorde van opdienen van de schotels is in onze ogen nogal vreemd. Eerst het vlees, vervolgens de groente schotels en als laatste de rijst. Niettemin smaakte het uitstekend hoewel enkele schotels aan de erg hete kant waren. De vermoeidheid kwam nu toch echt wel opzetten. Herman en Roelof verkozen een taxi voor de terugreis. De anderen hebben het lopend afgelegd. Eerst langs de overvolle wandelwegen in het meer. Erg leuke sfeer doordat alles met verlichtte bogen is aangekleed. Ook in het meer waren enkele verlichte objecten geplaatst. Bij talloze kraampjes waren zoetigheden te koop. Wij scoorden fruit dat gedroogd en gekonfijt leek. Lekker tussendoor hapje voor op de fiets.
Aangekomen bij het hotel zakten wij bijkans door onze hoeven van vermoeidheid. Resultaat een ongekend diepe slaap.

De volgende morgen het eerste Chinese ontbijt. Rijst, eieren en diverse gekookte groenten. Als westerling werden we later verrast door de kok die toast, boter, jam en een gebakken ei klaar maakt.
Weldra weer de fiets gepakt en op weg naar de Bamboe tempel, gelegen op een berg aan de rand van de stad. Onderweg eerst gestopt bij een grote tempel midden in de stad.
De verkopers van kaarsen, rookstaven etc vonden ons en onze fietsen erg interessant en waard om mee op de foto te gaan. Binnen was een processie gaande begeleid door muziek spelende jonge monniken. De toehoorders waren alle in het zwart geklede oudere vrouwen. Nadat de oudere monniken een plaats hadden gevonden in het hoofdgebouw van de tempel, liepen de jongere monniken door naar een ander gedeelte en pakten allemaal hun mobieltje.
Het fietsen valt best mee. Het is natuurlijk wel druk, maar niet buitensporig. Alle verkeersdeelnemers geven en nemen ruimte, zodat alles op zijn plaats valt. Bovendien valt op dat het geluidsniveau laag is in verhouding tot de drukte van het verkeer.
De laatste kilometers naar de Bamboetempel gaat via een smalle bergweg. Even klimmen dus. We zijn verbaasd dat sommige auto's elkaar inhalen zonder zicht op de volgende bocht. Resultaat twee frontale botsingen. Alleen maar materiële schade.
We vinden weer de rust in het klassieke tempelcomplex. Naast deze oude tempel wordt een geheel nieuw tempelcomplex gebouwd. De reuze boedha staat er al. Zover je rondom de heuvels kan zien, zijn ze bedolven onder graven. We wilden naast dit nieuwe complex gaan lunchen in een tuin, maar zagen hiervan af nadat we het vlees buiten aan de waslijn zagen hangen. Terug naar de stad waar we al gauw een fatsoenlijk restaurant vonden. Heerlijke Chinese fondue met vlees en veel groente. Het bestellen gaf zowel bij ons als de bediening veel plezier. Vanwege een pittige regenbui langer blijven zitten. Daarna terug naar het Green Lake park gebied voor een lekkere koffie, nu het nog kan.
Herman en Jan hebben daarna de stad verder per fiets ontdekt. De anderen fietsten rechtstreeks terug naar het hotel.
Voor het avondeten per taxi naar de levendige buurt bij de Oost en West Pagoda. Leuke beurt, waar we weer voortreffelijk hebben gegeten. Als toetje koeken gekocht bij een patisserie. De terugreis per taxi verliep niet zo snel. Beide chauffeurs konden de nieuwe locatie van het Camellia hotel niet vinden. Door het fietsen weten we al aardig de weg in de stad. Dankzij onze nadrukkelijke aanwijzingen toch bij het hotel uitgekomen. Al met al een zeer geslaagde dag. Op naar Hanoi.

Via onderstaande link kun je zien hoe we gefietst hebben:

Arnold Ozinga:

Interessant om jullie verslag over "48 uren in Kunming" te lezen. En ook de fotos zijn de moeite waard.
    Het valt mij op in jullie verslag dat vooral aan het eten en drinken veel aandacht wordt besteed.
    Maar dat is natuurlijk ook wel weer begrijpelijk, wanneer je bedenkt dat je al fietsende veel calorieën verstookt en ook veel vocht verbruikt.

• 08 Oktober 2012 - 19:21

Ivo:

Goed zo, de Oosterse sfeer komt er al lekker in. Verstandig om niet bij buitenhangend vlees te gaan eten. Heel verstandig is ook om NIET aan de achterkant te kijken bij een Chinees restaurant. Veel plezier en...ontzien jullie m'n fietsmaatje een beetje?

• 08 Oktober 2012 - 23:24

Elke O.:

Beste 6 mannenbroeders,
    Ziet er zeer positief uit: geweldig dat Joost zijn eigen" ribs" weer helemaal kan gebruiken!
    Bij de steamboat-maaltijd had ik ook wel willen aanzitten..... Leuk ook om via het filmpje een eindje mee te peddelen. Allen hartelijk gegroet (GJ speciaal :)
    Elke